you are here, 2jordan

بنی آدم اعضای یکدیگرند*****که در آفرینش ز یک گوهرند*****چو عضوی به درد آورد روزگار***** دگر عضوها را نماند قرار*****توکز محنت دیگران بی غمی ***** نشاید که نامت نهند آدمی

Friday, September 15, 2006


خبر درگذشت اوریانافالاچی خبرنگار و نویسنده بزرگ ایتالیایی که در تاریخ ما هم سهمی داشته را شنیدم و تصمیم گرفتم که به رسم یادبود نقدی بر شخصیتش بنویسم. راستش من تا وقتیکه خبر وفاتش را شنیدم اصلا نمیدونستم که هنوز زندست. قضیه آشنایی من با شخصیت اوریانا فالانچی برمیگرده به دوسال پیش که بهم پیشنهاد شد کتاب "نامه ای به کودکی که هرگز زاده نشد" را بخونم. ولی قبل از رسیدن این کتاب به دستم - کتاب "یک مرد" را از کتابخانه گرفتم و خوندم. اوریانا فالانچی در زمان نگارش این کتاب شدیدا چپگرا بوده که این اولین تضاد عقیدتی بین من و اون بود ولی شنیدم که این اواخر راستگرا شده بوده. داستان کتاب هم زندگینامه همسر اوریاناست که فردی انقلابی و چپگرا بوده که تمام زندگیش صرف مبارزه میشه. شوهر اوریانا پس از شرکت در ترور نافرجام دیکتاتور دستگیر و شکنجه میشه و پس از مدتی طولانی و تحمل رنجهای زیاد دیکتاتور سقوط میکنه و همسر فالانچی در نقش شاکی دست به رسواکردن سران سابق مملکت میزنه که این مسئله درنهایت منجر به کشته شدنش میشه. راستش را بخواید این کتاب یکی از کتابهایی بود که با اکراه میخوندم که فقط تمومش کرده باشم.علتش هم این بود که شاید مباحث مربوط به انقلاب و شکنجه و نگاههای سرد و بی تفاوت مردم به مردی که قهرمان بود برای نسل جدید اروپا یا آمریکا جذاب باشه ولی برای من که هنوز دارم تو این شرایط لعنتی که ظاهرا تمومی هم نداره زندگی میکنم منزجر کننده و نفرت انگیزه چرا که من دلم میخواد از آزادی و محبت بین مردم بخونم و حالم از هرچی انقلاب و مبارزه و چریک و تجزیه طلب وزندان و شکنجه واعدام واعتراف و تظاهرات و سرکوب و شعاره به هم میخوره! کشورهای ایتالیا و یونان به سبب عضویتشون در اتحادیه اروپا ضمن حفظ تمامیت ارضیشون به آزادی و دموکراسی رسیدن ولی کشور ما به دلیل قرار داشتن در منطقه نفرین شده خاورمیانه محکوم به اینه که حالا حالاها صدای تفرقه افکن و کینه توزانه را از ماهواره های اروپایی و آمریکایی تحمل کنه و سکوت در برابر دردهای داخلی را به انقلاب نافرجام و تجزیه ترجیح بده!بگذریم.به هرحال شخصیت اوریانافالانچی بعنوان زنی که تمامی انقلابهای دنیا را پوشش میداد قابل تقدیره و همونطور که میدونید مصاحبه هایی هم با شخصیتهای تاریخ معاصر ایران از جمله محمدرضا پهلوی و آیت الله خمینی انجام داده که متاسفانه هرچی گشتم متن فارسیش را تو وب پیدا نکردم. یادش گرامی



|
 

  Weblog Commenting and Trackback by HaloScan.com

 

خوش آمديد وبلاگ من


 






 



دوستان

پایان

آشوب

۳نسل

سرزمین آفتاب

آرمین گیله مرد
نیک آهنگ کوثر
لیست وبلاگهای دانشجویان
300 the movie
لیست وبلاگهای به روز شده  

template designed by www.2jordan.blogspot.com